Google reviews kunnen ondernemers een grote geloofwaardigheid boost geven zonder een euro te moeten uitgeven. Maar eerst en vooral, wat is een Google review eigenlijk?
Google reviews stellen elk bedrijf in staat om zichzelf te bewijzen aan potentiële klanten. Mensen kunnen zonder gebruik te maken van een app, hun ervaring met het bedrijf online gaan delen. Veel mensen gaan eerst het bedrijf intypen in de zoekopdracht. Ze gaan op zoek naar beoordelingen van gasten voordat ze een beslissing nemen. Weet dat positieve reviews je zaak een boost geven.
Groot of klein, het bedrijf dat profiteert van Google reviews is in staat om hoger te scoren in de lokale zoekresultaten. Als Google denkt dat de lokale winkel die hardloopschoenen verkoopt een betere ervaring biedt dan de gemiddelde retailgigant, kan die lokale winkel hoger eindigen in de lokale zoekresultaten.
Waar toe ik wil komen is dat positieve reviews op Google een ongekende kracht hebben. De kracht om vertrouwen te scheppen in het bedrijf of merk, impact hebben op positie van je website op Google en verkrijgen van feedback van de klanten. Daarom hebben we een lijst samengesteld met de top 5 voordelen van online reviews.
Transparantie wordt steeds relevanter voor consumenten. Die relevantie (en het belang) dat aan transparantie wordt gehecht, kan grotendeels worden toegeschreven aan de toegankelijkheid van enorme hoeveelheden informatie over een bepaald bedrijf.
Tegenwoordig is het niet ongebruikelijk dat een consument een bedrijf onderzoekt voordat hij producten of diensten koopt. In feite, heeft bijna 88% van de consumenten al eens beoordelingen gelezen om de kwaliteit van een lokaal bedrijf te bepalen. Een groot deel van dit onderzoek wordt over het algemeen gedaan via Google reviews.
Om echt te hameren op de kracht van recensies, meldt hetzelfde onderzoek dat maar liefst 72% van de consumenten zegt dat positieve beoordelingen ervoor zorgen dat ze een lokaal bedrijf meer gaan vertrouwen. Dit biedt een geweldige kans voor lokale zelfstandigen en bedrijven om een concurrentie voordeel te behalen, vergeleken met deze die er geen belang aan hechten.
Omgekeerd, is het ook nodig om te reageren op negatieve Google reviews, wat het vertrouwen van klanten verder zal opbouwen.
De zoekalgoritmen van Google zijn ingewikkeld (dat is een understatement). Maar er is een ding zeker: Google reviews hebben een impact op rangschikking van je website in de zoekresultaten. Volgens Moz wordt ongeveer 9% van het volledige zoekalgoritme van Google aangedreven door signalen van gegeven reviews.
Deze signalen zijn over het algemeen gericht op de hoeveelheid, de frequentie en de diversiteit van de beoordelingen. Een goed uitgebalanceerde combinatie van deze drie signalen kan je bedrijf naar de top van de lokale zoekresultaten van Google katapulteren. Dit helpt om als bedrijf veel gemakkelijker en sneller gevonden te worden.
Met de juiste uitvoering kunnen reviews één van je succesvolste marketingtactieken zijn. Dit komt deels omdat Google deze reviews in de "Map Pack" kan weergeven. De Map Pack (hieronder afgebeeld) bestaat uit een groep bedrijven in de buurt van de plaats waarvandaan je zoekt. De Map Pack toont de naam van het bedrijf. Een link naar de website, het adres en telefoonnummer, en het totale aantal Google beoordelingen. Dus, om meer potentiële klanten te bereiken, zorg ervoor dat je al je beoordelingen goed controleert en beheert.
Eén van de belangrijkste voordelen is dat je feedback krijgt van klanten. De recensies worden overigens niet alleen gelezen door klanten, ook bedrijven maken er gebruik van. Aan de ene kant om in dialoog te treden met klanten, maar ook om producten en diensten te verbeteren. Iedere recensie is een verhaal op zich waar je informatie uit kan halen zoals:
Als niemand de moeite neemt om een Google Review te schrijven voor jouw zaak dan mis je belangrijke informatie om de onderneming naar een hoger niveau te tillen. Ook negatieve feedback is belangrijk. Deze feedback bevat soms waardevolle informatie. Maar hoe reageren op een negatieve review?
Voor veel bedrijven kan dit marketingkanaal een ongelooflijke return (ROI) opleveren. Met weinig tijd en middelen die u in Google bedrijfsreviews steekt, kunt u ongelooflijke resultaten zien in een relatief korte tijd.
Het komt erop neer dat u, als u dat nog niet doet, Google reviews moet gebruiken om het merkvertrouwen, de lokale SEO en de feedback en inzichten te vergroten. U zult snel merken dat het een van de meest kosteneffectieve manieren is om leads naar uw bedrijf te leiden en vertrouwen te winnen in uw geografische gebied.